Pomarańczarka

Pierwszy raz z tym obrazem miałem styczność w liceum. Podręcznik do nauki języka polskiego, rozdział z okolic pozytywizmu. Smutna kobieta na pierwszym planie, jakieś zamazane tło – świat, którego nie ma. Teraz spoglądam na odnalezioną podobiznę i nie jestem już tak pewien, czy na jej twarzy rysuje się smutek czy tylko zmęczenie (chyba, że uznać obie rzeczy za zależne od siebie). Za to świat za jej plecami wciąż pozostaje martwy.

A sam obraz? Wyrysuje się w mojej pamięci jeszcze bardziej.

http://wyborcza.pl/1,75248,8722033,Pomaranczarka_odnaleziona_.html

2 thoughts on “Pomarańczarka

  1. Ten obraz znam z podręcznika do wychowania plastycznego w szkle podstawowej, do której chodziłem latach 1966-1974. W tamtych czasach pomarańcze bywały w sklepach tylko na Boże Narodzenie. Dziennik telewizyjny zapowiadał, że w drodze jest już statek z Kuby z transportem pomarańczy na święta. Potem były polowania i kolejki w sklepach, a potem afery z gnijącymi pomarańczami na wysypisku. W tamtych czasach, patrząc na obraz „Pomarańczarka” zastanawiałem się jak to możliwe, że w XIX wieku, pod zaborami, biedna kobiecina handlowała pomarańczami na ulicy a w PRL-owskim socjalizmie ludowa władza nie daje rady. Naprawdę zastanawiałem się wtedy nad tym wiele razy i może dlatego w 1980, w sierpniu zapisałem się do Solidarności. Pozdrawiam 🙂

    Polubienie

    1. Wydaje mi się, że łączenie znaków, jakie napotykamy na swojej drodze (tu będzie to wspomniany obraz) z myślami, spostrzeżeniami, uczuciami, które wywołują, jakim towarzyszą, sprawia, że stworzenie potem galerii z tych obrazów pozwala odtworzyć naszą mentalną biografię. Po czasie można dostrzec niesamowite zależności, które wyjątkowo mocno znaczą w naszym życiu – coś o czym właśnie wspominasz. Dziękuję za inspirację:)

      Polubienie

Skomentuj

